3 השקעות חכמות שמתאימות גם בתקופת מיתון

אירועים כלכליים שונים הביאו את כלכלות העולם למצב עדין בו העולם חווה האטה כלכלית לצד אינפלציה המונעת ע״י מחסור בהיצע. אולם, יש מספר תחומים שהם חסיני מיתון וכדאיים להשקעות גם כיום. תחומים בהם הפעילות נמשכת כרגיל, ואולי בחלק מהמקרים ניתן לצפות לפעילות מוגברת.

planet jupiter
Photo by ZCH on Pexels.com

העולם נמצא בתקופה של האטה כלכלית, עד לכדי מיתון, ברבות ממדינות העולם. שנת 2022 הציגה בפני העולם את תופעת הסטגפלציה, ובעקבותיה שנת 2023 עשויה להיות דומה. מה זה סטגפלציה? סטגפלציה הוא מצב עולם נדיר יחסית בו הכלכלות חוות אינפלציה ביחד עם מיתון. במצב כלכלי רגיל, צמיחה כלכלית מובילה לעליית מחירים או האטה/ מיתון כלכלי מובילים לירידת או בלימת מחירים. בסטגפלציה מקבלים את הרע משני העולמות: גם האטה/ מיתון וגם אינפלציה גבוהה. בקצרה, אציין את המלחמה באירופה, הסגרים בסין וחזרת העולם מהקורונה הביאו להאטה כלכלית, בעוד האינפלציה נגרמה מחוסר היצע ולא עודף ביקוש. אלה הסיבות המרכזיות לסטגפלציה שחווה העולם. ניתן לראות התייחסות והסבר שלי לנושא כאן.

מה ההשפעות של הסטגפלציה על החברות ועל המשקיעים?

יש שלושה וקטורים עיקריים שמשפיעים על מצב החברות והמשקיעים כיום. נבחן את צד החברות תחילה. ראשית, האטה כלכלית עלולה להשפיע על קצב הצמיחה שלהן ועל הרווחיות. שנית, עליה באינפלציה מייקרת את עלויות הייצור/ שירות. שלישית, העלאות ריבית ע״י בנקים מרכזיים מייקרות את עלויות המימון של החברות ויפגעו ברווחיות שלהן.

נבחן כעת את צד המשקיעים. ראשית, החברות עלולות להציג הרעה בתוצאות הכספיות שלהן מכל הסיבות שתוארות לעיל. שנית, משקיעים רבים משתמשים באשראי למימון ההשקעות ועליה בריבית מייקרת את עלות המימון של השקעה. לא מדובר בהכרח במשקיעים מקצועיים או מיומנים במיוחד. משקיעים רבים בארץ שצברו הון בקופות גמל וקרנות השתלמות, נטלו הלוואה מהקרנות לצורך מימון השקעות. כעת הפער בין ריבית ההלוואה לצפי התשואה מצטמצם. לא זו אף זו, במקרים רבים ההלוואה מוחזרת במנגנון של קרן וריבית בעוד ההשקעה משלמת ריבית וקרן בסוף התקופה. מהלך זה יוצר תזרים שלילי, ומערים קושי על המשקיע הממונף.

אילו השקעות מתאימות גם בזמן מיתון?

ישנם מספר תחומים שהם חסיני מיתון וניתן להשקיע בהם גם כיום. תחומים שעם מיתון ובלעדיו הפעילות שם נמשכת כרגיל, ואולי בחלק מהמקרים ניתן לצפות לפעילות מוגברת. אז נקפוץ ישר פנימה.

השקעות בהלוואות משפטיות

הלוואות משפטיות הוא תחום השקעה מפותח למדי בעיקר בארה״ב, בריטניה ואירופה. הרעיון הוא שאם יש תביעה שיש לתובע סיכוי טוב לזכות אבל אין לו כסף לממן את התביעה, אז קרן ההלוואות המשפטיות תלווה לו כסף לצורך התביעה והם יתחלקו בהכנסות מהזכיה (אם תהיה זכיה, כמובן). מאחר והסיכון שהקרן המלווה לוקחת הוא גבוה למדיי, גם התשואה שהיא תדרוש תהיה גבוהה למדיי. באחד התפקידים הבינ״ל שלי, הגוף שאני פועל עבורו לקח הלוואה מקרן למימון הליך משפטי נגד בנק. כך יצא לי לראות את העבודה המדהימה שעושה הקרן המלווה לפני שהיא מאשרת הלוואה. זה תחום מאוד מקצועי וייחודי.

אנחנו באמרלד גם מעורבים בהשקעות בהלוואות משפטיות, אבל באופן הרבה יותר שמרני שמאפיין את הפעילות שלנו. מתוך כל הספקטרום של הלוואות משפטיות, אנחנו פועלים בנישה של הלוואות לעו״ד בבריטניה, ולא הלוואות לתובעים. איך זה עובד? אנחנו מלווים לחברה בחו״ל שמתמחה במתן הלוואות לעו״ד בבריטניה. החברה בחו״ל פועלת מול מספר משרדי עו״ד נבחרים שנבחרו בקפידה ופועלים בתחומי משפט מסויימים בשיטה של תשלום לפי הצלחה (No win, No fee) . ההלוואות לעו״ד ניתנות בתחומים מסויימים ומוגדרים. מדובר במקרים בהם התוצאה המשפטית ידועה מראש, מאחר והיא מבוססת על תקדים או מקרים שאין בהם ספק. לדוגמה, רכב התנגש ברכב אחר מאחור ולפיכך הנהג ברכב מאחור הוא האשם. יש מקרים דומים הקשורים למשל להטעיה ברכישות של מוצרים פיננסיים או אי מסירת מידע מהותי אשר יש לגביהם תקדים משפטי.

בכל המקרים הללו עו״ד אוספים כמויות גדולות ככל שניתן של לקוחות רלונטיים ולוקחים על עצמם את הטיפול בתיק בשיטה של תשלום לפי הצלחה. החברה באנגליה, איתה אנחנו עובדים, מלווה לעו״ד למימון מקרים מסוג זה. במקרה של זכיה בתיק (עד היום 99.9%) עו״ד ומשרד עו״ד ערבים להחזר ההלוואה. ומה קורה אם לא זוכים בתיק? עו״ד רוכש פוליסה מראש שמבטיחה את החזר ההלוואה במקרה בו התיק שהוא מטפל בו לא זכה.

לא קשה להסיק שהאטה או מיתון כלכלי לא משפיעים על היקף הפעילות הזו. אולי אפילו להיפך: דווקא במצב כלכלי פחות טוב, הציבור ינסה להגדיל את ההכנסה שלו בכל דרך אפשרית.

ובנימה אישית, יש סיפוק ואולי גם צדק (זה מהתמונה למעלה) פואטי שעו״ד ישלם לנו ולא אנחנו לו (כמו שבדרך כלל קורה). כמה פעמים בחיים זה כבר יכול לקרות?

השקעות בהלוואות לפיתוח בתי קברות

אומרים שיש שני דברים בטוחים בחיים. השני הוא המוות (יש מי שיטענו שהמוות הוא לא חלק מהחיים שכן מי שמת כבר אינו בין החיים. אבל נשמור את הנושא הזה לפעם אחרת). לא בדקתי סטטיסטיקה עדכנית אבל אני מתרשם שאנשים ימשיכו למות יהיה המצב הכלכלי אשר יהיה. אולי אפילו להיפך: דווקא במצב כלכלי פחות טוב יש לאנשים פחות אמצעים כלכליים לממן טיפולים רפואיים וזה עלול לגרום, חו״ח, לעליה בתמותה. ברצינות.

חלקות קבר הן מוצר במחסור חמור בחלקים רחבים של העולם (המערבי לפחות). זה לא מאפיין רק את מדינת ישראל. מוצר כזה בעל ביקוש קבוע ויציב שנמצא במחסור הואו הזדמנות השקעה מעניינת, גם אם מורבידית משהו. כמשקיעי חוב, אפשר להלוות לחברות שעיסוקן פיתוח בתי קברות. לחברה האלה תמיד תהיה תעסוקה.

ומה עם להשקיע בעצמך?

כן. מתי בפעם האחרונה עשית משהו שהוא השקעה בעצמך? משהו שמקדם אותך? במקרה הזה לא משקיעים בהלוואה, אלא משקיעים בהחזר הלוואה שלקחת מעצמך. לווית זמן, כסף, משאבים לדברים אחרים שהם גם חשובים. הגיע הזמן להחזיר אהבה לעצמך ולהשקיע בעצמך.

התחברת לקונספט הזה? אשמח לקבל תגובות, אנקדוטות והצעות לפעולה.

לפוסט הקודם יש ללחוץ כאן

.

.

.

.

.

.

.

.

.

הפרסום לעיל הינו בגדר פרסום כללי כאמור בסעיף 15(א)(א)(4) לחוק ניירות ערך “החוק” וככזה אינו מהווה הצעה לציבור. הצעה ומכירה של ניירות ערך על ידי תאגיד מקבוצת אמרלד אלטרנטיב אינווסטמנטס גרופ בע״מ למשקיעים בישראל, שלא על פי תשקיף, מוגבלת ל- 35 משקיעים או למשקיעים המנויים בתוספת הראשונה לחוק (משקיעים כשירים). התמונה להמחשה בלבד.

אמרלד אלטרנטיב אינווסטמנטס גרופ בע״מ אינה מחזיקה ברישיון לייעוץ או לשיווק השקעות. אין במוצג בכדי להוות ייעוץ או שיווק השקעות ואין להסתמך עליו למטרות השקעה. המידע הנ”ל הינו למטרות אינפורמטיביות בלבד, ואין בו ובכל הכלול בו משום ייעוץ או הצעה או שידול או הזמנה לרכוש (או למכור) את ניירות הערך ו/ או הנכסים הפיננסים הנזכרים בו, ואין בו משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.אין לראות באמור לעיל התחייבות להשגת תשואה כלשהי או להחזר סכום ההשקעה. אין בתשואות העבר בכדי להבטיח תשואות דומות בעתיד.

לקבלת הצעה אטרקטיבית לחץ כאן

Share this post with your friends

גלילה לראש העמוד