(TPLF) מסלול אתי וצמיחה של מימון ליטיגציה של צד שלישי בבריטניה

מהפכה במימון משפטי: תובנות אתיות וצמיחת שוק במימון ליטיגציה של צד שלישי (TPLF) בבריטניה

מסלול אתי וצמיחה של מימון ליטיגציה של צד שלישי בבריטניה

בחינת גבולות חדשים במימון משפטי 

הנוף הפיננסי של בריטניה עד למגמה טרנספורמטיבית עם עליית מימון ליטיגציה של צד שלישי (TPLF אוThird Party Litigation Funding). התפתחות זו מהדהדת במיוחד בקרב משקיעים מתוחכמים המחפשים הזדמנויות אתיות ורווחיות. מאמר זה מתעמק בהשלכות האתיות של TPLF והצמיחה המתפתחת שלה, ומציע נקודת מבט מלאת תובנה למשקיעים המעוניינים בסוג נכסים חדשני זה.

הגידול של TPLF בנוף המשפטי של צד שלישי 

מימון ליטיגציה של צד שלישי ראה עלייה בפופולריות בבריטניה, המונעת בעיקר על ידי הדינמיקה המתפתחת של המגזר המשפטי והאימוץ הנרחב של הסכמי ‘No Win No Fee’. המקור ההיסטורי של הסכמים אלה מצוי במימון התובעים, בתביעות מאוד גדולות ויקרות. אולם ההתפתחות בשנים האחרונות היא למימון הוצאות משפטיות של עו״ד בנישות ספציפיות. למה שעו״ד יסכים להציע ללקוח עסקה תשלום במבנה כזה? ובכן, הוא יעשה זאת רק כאשר הוא יודע שסיכויי הזכיה שלו מאוד גבוהים. אם זה המקרה העסקה משתלמת לכולם: התובע לא נגרש לשם מראש על התביעה ועו״ד מקבל את שכרו מתוך הזכיה. לשם כך, עו״ד צריך תמיכה פיננסית אותה הוא מקבל ממשקיעים בצורה של הלוואהסהסכמים אלה, שמקורם בעיקר באמצעות הסכמי עמלות מותנות (CFAs), הפכו את הגישה למקדמת דמוקרטיזציה של הליכים משפטיים גם לתובעים חסרי יכולת כלכלית. הגישה למשאבים פיננסיים שמאפשרים צדק משפטיים, עיצבו מחדש את פרדיגמת המימון המשפטי המסורתי.

שיקולים אתיים בהשקעות TPLF 

בעוד ש-TPLF מספק הזדמנות השקעה אטרקטיבית, הוא גם מציג דילמות אתיות שונות. השפעתם הפוטנציאלית של המממנים על הליכים משפטיים מעוררת חששות לגבי חוסר משוא פנים ושלמות ההליך המשפטי. זה נכון בעיקר, אם לא רק, למימון הליכים בצורתם המקורית. ההיפך הגמור הוא מימון הוצאות לעו״ד לתיקים בהם יש תקדים משפטי או הוראות רגולציה שמדגישות את טובת הציבור ולקוחות הקצה. מימון הוצאות של תיקים שמטרתם לפצות צרכנים ובכך להיא צדק מול נותני שירותים גדולים היא חברתית במהותה. בנוסף, היא עשויה להביא לשינוי בממשל ובכך הופכת את ההשקעה בהלוואות לעו״ד למימון הליכים משפטיים לעומדת בקריטריונים של ESG.

סביבה רגולטורית וצפי עתידי 

העתיד של שוק ה-TPLF והנוף האתי שלו קשורים קשר הדוק למסגרת הרגולטורית של בריטניה. הבטחת שקיפות והגינות בהסדרי TPLF היא חיונית לשמירה על אמון המשקיעים ויושרה אתית. מסלול השוק יהיה תלוי ככל הנראה באיזון יעיל בין שיקולים אתיים לבין המעשיות של מתן מימון משפטי חלופי. ככל שמדובר במימון עו״ד בתיקים המביאים צדק ל״אזרח הקטן״ ובפרט למעוטי יכולת, הכיוון מאוד ברור.

מסקנה: השקעה אתית עם מטרה 

הבנת הממדים האתיים של TPLF חיונית למשקיעים. ככל שהשוק מתפתח, גישה ניואנסית המתחשבת הן בתשואות הפיננסיות והן בהשלכות האתיות (ESG) תהיה חיונית. TPLF מייצג לא רק הזדמנות פיננסית, אלא גם הזדמנות לתרום באופן חיובי למערכת החברתית, המגלמת את עקרונות ההשקעה האחראית והאתית.

ואיך כל זה קשור אלינו?

הטיפול בתביעות Plevin, והתחומים הנוספים שנגזרים ממנו, מושך עורכי דין מאחר וסיכויי הזכיה שלו גבוהים. הסיבה לכך היא שהם מבוססים על תקדים משפטי מחייב, רגולציה או חוק. כדי להגדיל את מספר הלקוחות, עו״ד הדין מגישים ללקוחות הצעה אטרקטיבית. עורך הדין מציע ללקוחות תכנית תשלום אלטרנטיבית. נוסחת התשלום היא: אל תשלמו לי עכשיו, אני אקבל חלק מכספי הזכיה אחרי שנזכה בתיק. דרך תשלום זו נקראת תשלום לפי הצלחה (או באנגלית: No win No Fee). בשל הסיכוי הגבוה של עורך הדין לזכות מתאפשר לו להציע מבנה תשלום כזה ללקוח. כך כולם יוצאים נשכרים מהעסקה. היות וזה המקרה, עורך הדין שואף להשיג כמויות גדולות של תיקים כאלה. כדי למנף את עצמו עורך הדין צריך מימון להוצאות הקשורות לטיפול בתיקים הללו (TPLF).

אמרלד משקיעה בהלוואות לעורכי דין לטובת מימון הפעילות בתחומי משפט נבחרים בהם ההסתברות לזכות גבוהה מאוד. אנחנו מקבלים ערבות אישית של המלווה להחזר ההלוואה ושיעבוד בצורת המחאת זכויות של התיק. בנוסף, עורך הדין רוכש ביטוח שמבטיח החזר ההוצאות המשפטיות במקרה של אי זכיה בתיק. לאמרלד שנים של עבודה ונסיון בתחום. בהתאם, אמרלד מובילה בארץ את תחום ההשקעות בהלוואות לעורכי דין למימון הוצאות משפטיות בבריטניה. אנחנו רואים בפעילות זו גם הגנה על הצרכנים. כך שיש כאן אלמנט חזק של ESG בפרופיל ההשקעה הזה.

אנחנו באמרלד משקיעים בהשקעות שאנו מעריכים שאינן בעלות סיכון גבוה. גם אם התשואה הפוטנציאלית שלהן גבוהה ואפילו גבוהה מאוד. אנחנו מכוונים להשקעות שהתזרים מהן ברור, ושאנו תופסים את רמת הסיכון שלהן כנמוכה יחסית.

אנחנו שומרים על שלושת עקרונות ההשקעה שלנו:

  1. יציבות (מדינה, חברה ותזרים)
  2. בטחונות טובים להלוואה
  3. אי תלות בשוק ההון

ממש עכשיו, יש לנו הצעות נהדרות להשקעה.

רוצה לקבל את כל הפרטים על ההשקעות שלנו לפני כולם?

בשביל זה כדאי ליצור אתנו קשר כאן או כאן או פשוט לשלוח אלינו אימייל. כתובת האימייל: [email protected].

פוסטים נוספים:

הפרסום לעיל הינו בגדר פרסום כללי כאמור בסעיף 15(א)(א)(4) לחוק ניירות ערך “החוק” וככזה אינו מהווה הצעה לציבור. הצעה ומכירה של ניירות ערך על ידי תאגיד מקבוצת אמרלד אלטרנטיב אינווסטמנטס גרופ בע״מ למשקיעים בישראל, שלא על פי תשקיף, מוגבלת ל- 35 משקיעים או למשקיעים המנויים בתוספת הראשונה לחוק (משקיעים כשירים). התמונה להמחשה בלבד.

אמרלד אלטרנטיב אינווסטמנטס גרופ בע״מ אינה מחזיקה ברישיון לייעוץ או לשיווק השקעות. אין במוצג בכדי להוות ייעוץ או שיווק השקעות ואין להסתמך עליו למטרות השקעה. המידע הנ”ל הינו למטרות אינפורמטיביות בלבד, ואין בו ובכל הכלול בו משום ייעוץ או הצעה או שידול או הזמנה לרכוש (או למכור) את ניירות הערך ו/ או הנכסים הפיננסים הנזכרים בו, ואין בו משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.אין לראות באמור לעיל התחייבות להשגת תשואה כלשהי או להחזר סכום ההשקעה. אין בתשואות העבר בכדי להבטיח תשואות דומות בעתיד.

לקבלת הצעה אטרקטיבית לחץ כאן

Share this post with your friends

גלילה לראש העמוד